fbpx
Začini u službi zdravlja i dobrog metabolizma

Začini i začinsko bilje su odvajkada poznati kao savršen dodatak hrani. Oni će uvek dati namirnici punoću ukusa, izvući maksimum za vaša nepca i učiniće svako jelo fantastičnim. Kada birate začine, vi zapravo doprinosite obroku na jedan zdrav način – uz pomoć njih, upotreba šećera ili soli može biti smanjena na minimum. S obzirom da se koriste u minimalnim količinama, ne menjaju kalorijsku vrednost jela i može se reći da je njihova najvažnija namena upravo pojačavanje ukusa jela ili da se taj ukus modifikuje. Ovo je naročito važno svima onima koji žele da izgube višak kilograma i koji žele da se zdravo hrane, ali ne znaju kako da pomalo bezukusna jela pretvore u praznik za nepce.

Kada su začini u pitanju, prvo što znamo o njima jeste da su u pitanju sveži ili sušeni produkti određenih biljaka. Nekada je bilo veoma puno egzotičnih i jako skupih, teško dostupnih začina čije su blagodeti mogli da osete samo imućni delovi građanstva, dok su danas oni široko dostupni svima koji žele da nauče kako da ih kombinuju i svako jelo učine preukusnim i zdravim. Ovoga puta, Cake it easy tim za vas bira top 5 začina za celokupno blagostanje organizma.

Đumbir kao začin

Đumbir

O đumbiru se naširoko govori u nutricionističkim krugovima i taj začin se često pojavljuje kao tema mnogih tekstova na temu zdravog mršavljenja. Poreklom iz daleke Azije, ova fantastična biljka poseduje veliki broj vitamina i minerala koji utiču na dobro zdravlje čitavog organizma, a naročito je delotvorna pri mršavljenju. Najčešće se koristi kao začin u orijentalnim jelima, pa ako ste ljubitelj istočnjačke kuhinje, pronaći ćete veliki broj recepata gde ga možete koristiti. Naša preporuka je – svako jutro, pre prvog obroka (ili kafe) popijte veliku čašu vode sa sitno izrendanim ili naseckanim komadom svežeg đumbira, cimeta i malo limunovog soka – ova kombinacija će vam pomoći da smršate, održaće nivo šećera u krvi do doručka i podići vam energiju za nadolazeći radni dan.

Cimet kao zacin

Cimet

Cimet je takođe još jedan začin u službi zdravlja. S obzirom na svoj slatkast ukus, najčešće se koristi kao dodatak poslasticama, što rezultira manjom upotrebom šećera u pripremi jela. Kineska tradicionalna medicina ga preporučuje u čajevima uz dodatak meda. Cimet održava nivo šećera u krvi pa se u velikom broju dijeta preporučuje kao odličan saveznik u borbi protiv viška kilograma, izvrstan je za dijabetičare kao i sve one koji žele da izbegnu zaslađivanje svojih zdravih poslastica. U kombinaciji sa medom daje fantastičan ukus. Mi ga takođe koristimo u nekoliko naših zdravih kolača. Ono što još možemo izdvojiti kao prednosti cimeta su otklanjanje umora, poboljšavanje moždanih funkcija i poboljšavanje cirkulacije, a takođe ima i antibakterijska i antiviralna svojstva.

Peršun kao začin

Peršun

O peršunu smo već pisali u tekstu o biljnim čajevima –  peršun je odličan kao čaj za izbacivanje toksina i sadrži korisne sastojke poput kalijuma, fosfora, magnezijuma, gvožđa. Peršun takođe pomaže pri izlečenju infekcija urinarnog trakta, a reguliše i zadržavanje vode u telu. Odličan je i za negu kože jer sadrži vitamine A i C. Peršun sadrži i flavonoide, jedinjenja koja se vezuju za slobodne radikale i tako sprečavaju njihov štetan uticaj na telo.

Bosiljak

Mirođija

Čuvena je ona izreka “u svakoj čorbi mirođija” – iako označava nešto drugo, ova rečenica se koristi odvajkada u našem narodu, što potvrđuje da se i mirođija koristi jednako dugo. Sadrži, kao i peršun, velike količine gvožđa, magnezijuma i kalcijuma kao i flavonoida. Odlična je u borbi protiv respiratornih bolesti, a s obzirom na veliki broj antioksidanata koje poseduje, ima i snažna antiupalna i antivirusna svojstva. Naročito je dobra u jesenjim i prolećnim mesecima, kada su česte prehlade i grip. Možete je koristiti svežu ili sušenu – u oba slučaja je odlična za dobro zdravlje celog organizma.

Kurkuma i drugi začini

Kurkuma

Kurkuma je azijski začin koji je poznat i pod nazivom “žuto zlato”. Poreklom iz familije đumbira, ova biljka se koristi kao lek već skoro 5000 godina. Čak i u jako malim dozama (kao začin) ima veliki broj lekovitih svojstava – antiupalna, antikancerogena, prirodni antiseptik, antioksidant. Dobra je kod probavnih smetnji, lekovita je za kožu, kosti, a takođe poboljšava i rad jetre. Može se koristiti kao začin, kao čaj ili se od nje može napraviti “zlatno mleko” za koje recept možete pronaći na internetu. U svakom slučaju, od kurkume možete imati višestruke zdravstvene benefite.

Nadamo se da ćete nakon ovog teksta malo više pažnje obratiti i na začine ukoliko do sada niste. Oni su mali, za neke zanemarljiv deo obroka, ali jednako neophodni kao i zdrave namirnice. Uz pomoć začina, ne samo da ćete dati jelu bolji i lepši ukus, već ćete uneti u svoje telo korisne sastojke koji vam mogu pomoći u mnogim zdravstvenim problemima. Eksperimentišite, kombinujte i uživajte u svim blagodetima koje ovi divni začini mogu da vam pruže. Ukoliko ste voljni da eksperimentišete sa raznoraznim egzotičnim začinima, naša topla preporuka je Spice Up Shop kao mesto gde se mogu pronaći začini iz celog sveta.

 

Autor: Andrea Janković

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Add Comment