fbpx
Sirova ishrana

Sirova ishrana, presna ishrana, ili kako danas najviše vole da kažu, „raw food“, po uzoru na Zapad, predstavlja način ishrane bogat isključivo svežim, odnosno sirovim namirnicama. Pod time podrazumevamo sveže voće i povrće, sušeno meso, svežu ribu i jaja, mlečne proizvode koji nisu prošli proces pasterizacije, hladno ceđeno maslinovo i kokosovo ulje, orašaste plodove, žitarice, alge i semenke. Sirova ili presna dijeta se bazira na organski gajenim proizvodima koji ne sadrže aditive ni pesticide i koji nisu prošli termičku obradu.

Sirovo voće i povrće

Zašto je sirova ishrana dobra?

Sirova ishrana, iliti presna hrana, u sebi sadrži važne nutrijente u svom prvobitnom obliku. Namirnice se smatraju sirovim ako nikada nisu bile zagrevane na 40 – 48 stepeni Celzijusa jer bi se na taj način uništili enzimi koji su neophodni za apsorbciju hranljivih sastojaka. Kuvanje uništava bakterije, ali ne samo loše, već i one dobre, zaslužne za zdrav digestivni trakt. Takođe, kao što je već rečeno, namirnice ne smeju biti tretirane aditivima, pesticidima, ne smeju biti pasterizovane niti prerađene na bilo koji drugi način.

Sirovo povrće

Pa, šta nam sirove namirnice pružaju?

Unošenjem takve hrane u organizam svom telu pružate čitav spektar zdravih sastojaka u jednom obroku. Ovakva hrana je lakše svarljiva, obzirom na to da u sebi sadrži enzime koji potpomažu varenje. Pobornici sirove ishrane tvrde da na ovaj način dobijate upravo onu količinu energije neophodnu za pravilan rad vašeg organizma i da uspomoć ovakvog načina ishrane možete izlečiti razne bolesti. Takođe, uspomoć lako probavljivih namirnica, čuvate vitalnu energiju organizma i “odmarate” želudac od teških sastojaka koje treba obraditi. Samim tim, vaše telo ima više energije i elana i neće vam biti potrebne nezdrave slatke “pauze” kojima biste vraćali energiju i dodavali sebi kilograme. Presna hrana sadrži veliki broj vlakana i antioksidansa, pa je odlična za prevenciju raznih bolesti. Kao bonus ovakvom načinu ishrane dodaju se i brojni drugi benefiti, poput čiste kože, zdrave i bujne kose, čišćenje tela od otrova, smanjivanje bubuljica i bora itd. Takođe, razni autori kao jedan od dobrobiti navode i bistrije stanje uma i duha.

Sirova ishrana - Voće

Da li škodi na duže staze?

Postoji polemika oko toga da li je sirova ili presna ishrana škodljiva na duže staze, kao i oko toga koje sve  nutrijente (ne)dobijamo isključivo jedenjem sirovih namirnica. Pre svega, tu se misli na nedovoljnu količinu kalorija koju unosimo sirovom hranom, jer je ona kalorijski manje vredna od “obične” hrane. Izbor namirnica je veoma ograničen, a izbegavanje kuvanih namirnica takođe znači ograničenje u smislu pripreme hrane. Takođe, vitamini B12 i D se mogu naći u defiticitu jer ih presnom veganskom hranom ne unosimo. Ukoliko ne unosite suplemente, velika je verovatnoća da vremenom organizam istroši te zalihe vitamina i minerala, a takođe u deficit ulaze i proteini, jednako kao i kalorije. Pored toga, rizici od trovanja hranom su izraženiji u ovakvom načinu ishrane jer namirnice ne prolaze termičku obradu. Takođe, nabavka svežih i organskih namirnica može biti veoma skupa.

Korpa puna sirovih namirnica

Dakle, presna ishrana – da ili ne?

Veoma primamljivo zvuči dijeta od koje će nam sijati koža, kosa biti zdrava i lepa, a telo potpuno revitalizovano. Ipak, moramo imati na umu da se često dešava da ono što je nekome lek, nekom drugom bude otrov, zato oprezno pri uvođenju bilo kog novog, restriktivnog režima ishrane. Ukoliko želite da vratite svom organizmu zdravlje, svežinu i energiju, potrudite se da jedna nedelja mesečno bude predviđena za sirovu ishranu, ali je nemojte praktikovati na duže staze ukoliko se niste pre toga posavetovali sa svojim lekarom. Sirova ishrana tokom jedne nedelje mesečno može puno toga da učini za vaš organizam, a da ne remeti pravilan rad tela. U kombinaciji sa redovnom fizičkom aktivnošću, vratiće vam snagu i energiju, povratiti vitalnost i pomoći vam da, ukoliko je potrebno, izgubite višak kilograma. Ukoliko niste do sada pokušali sa ovakvim načinom ishrane, probajte ga na nedelju dana – osetićete značajne promene u svom telu. Naša preporuka? Sirove, zdrave namirnice, naši sirovi kolačići bez ijednog aditiva, lagani trening i bez po muke, spremni ste za leto. Cake it easy tim je tu da vaš nov način ishrane olakša i učini slađim.

Autor: Andrea Janković

  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

Add Comment