fbpx
Posna ishrana

Kada je posna ishrana u pitanju, u današnje vreme sve češće imamo prilike da čujemo da neko posti, čak i u slučajevima kada osoba to ne povezuje sa hrišćanskim praznicima, već posti isključivo radi fantastičnih efekata na zdravlje. Ranije je post bio povezivan sa gladovanjem i ne čudi da se ljudi ne odlučuju tako često na restriktivne metode, bilo u cilju očuvanja zdravlja ili radi mršavljenja. Šta je tu zapravo tačno? Čuveni ruski pisac tradicionalne i narodne medicine Genadij Mahalov to objašnjava ovako :

“Ako se osvrnemo na istoriju čovečanstva uočavamo dva pristupa metodi gladovanja. Prvi pristup je negativan. U istoriji čovečanstva postoji veliki broj primera gladne smrti usled oskudice ili potpunog nedostatka hrane. Tu spadaju i pomori od slabe letine, smrt brodolomnika i mnogi drugi slučajevi, kada su ljudi umirali jer nisu imali šta da jedu ili nije bilo dovoljno hrane. Osim toga, svaki čovek, koji ostane bez hrane, manje-više oseća izvesnu nelagodnost. Iskustvo govori da se bez hrane loše živi jer nam se vrti u glavi, smanjuje se snaga itd. Zato u svesti svakog čoveka postoji negativan odnos i otpor prema prinudnom prekidu uzimanja hrane. Drugi pristup suprotan je prvom i zato izaziva nedoumice. Postoji na hiljade primera da su se ljudi dobrovoljno uzdržavali od hrane radi duhovnog savršenstva i izlečenja od teških oboljenja. U istoriji čovečanstva zabeleženo je mnogo takvih slučajeva. Čak je i veliki Leonardo da Vinči svojevremeno je govorio: „Treba shvatiti šta je čovek, šta je život, šta je zdravlje, kako ih ravnoteža i usaglašavanje stihija održava, a njihov međusobni razdor razara i uništava.“

Raznovrsno posno povrće

Zašto treba postiti?

Danas ćemo se pozabaviti posnom ishranom u službi očuvanja zdravlja i izlečenja određenih bolesti. Naime, posna ishrana isključuje konzumaciju namirnica životinjskog porekla kao što su meso, jaja, mlečni proizvodi… Uzdržavanjem od takve hrane i uvođenjem više povrća i voća u svakodnevnu ishranu čistite svoj organizam na najbolji moguć način – pružate mu upravo ono što mu je potrebno i pomažete telu da izbaci sve nepotrebne toksine.

Postoji mnogo zagovornika biljne ishrane koji tvrde da se dovoljna količina proteina može dobiti i iz biljaka, o čemu se danas dosta diskutuje u naučnim krugovima. Bila činjenica ili ne, uzržavanje od namirnica životinjskog porekla na određeno vreme zasigurno pomaže organizmu da vrati crevnoj flori pravilan rad, obzirom na to da se namirnice biljnog porekla mnogo lakše vare i brže izbacuju iz organizma. Iako proteini i masti daju više energije, biljna vlakna se sporije razgrađuju u tankom crevu, zbog čega ostajemo duže siti i telo nam apsorbuje više hranljivih sastojaka.

Posna ishrana tokom jednog, sedam ili više dana omogućava organima za varenje da se “odmore” od teških namirnica i jela, potpomaže izbacivanju vode iz organizma i čini odličnog saveznika u gubitku kilograma. Mnogi nutricionisti predlažu da se jednom nedeljno posti na vodi i da se na taj način telo regeneriše ukoliko već nemamo striktan plan ishrane.

Post na vodi

Post na vodi

Post na vodi je priča za sebe. U pitanju je vrlo restriktivna metoda, gde se u unapred tačno određenom vremenskom periodu u organizam ne unosi ništa osim vode i najčešće se predlaže u strogo kontrolisanim uslovima i pod nadzorom lekara. Uspomoć ovog posta, organizam već nakon dva dana počinje da troši masti i da vrši svojevrsnu detoksikaciju. Post na vodi često predstavlja “bauka”, jer smo naučeni da “zdravlje na usta ulazi”. Da li je to zapravo tako? Ljudsko telo je jedna vrlo pametna mašina – kada joj ukinete izvor energije, ona neće “jesti” zdrave stanice i tkiva, već će se prvo rešiti onoga što joj apsolutno nije potrebno za pravilan rad, a to su otrovne materije iz creva i višak sala.

Uskršnji post je počeo – svako ko želi da revitalizuje svoje telo bi trebalo da razmisli o započinjanju ovog posta, jer nosi višestruke benefite za psihofizičko zdravlje. Osim što pomaže telu, posna ishrana je izuzetno korisna i za stanje duha – nakon nekoliko dana, primetićete da je vaša snaga volje ojačala i da ste smireniji i bolje raspoloženi, što će se primećivati na vama – bićete puni energije, nasmejani i spremni za sve životne izazove.

U svakoj religiji sveta postoji određena vrsta posta koja ima za cilj čišćenje tela i duha. Bilo da ste vernik ili da samo želite da okrepite svoj organizam, pokušajte sa postom  – ništa ne gubite.

Posna ishrana - Voće

Kako početi sa postom?

Plan posta je jednostavno utvrditi – samo ispratite crkveni kalendar, odaberite sami datum početka ukoliko vam draže ili uvedite za početak jedan dan u nedelji kada ćete ishranu bazirati na voću, povrću i žitaricama. Važno je da pripremite svoj organizam na post, posebno ako vam se ishrana zasnivala na mesu ili brzoj hrani. Trudite se da unosite minimum dve litre vode dnevno svih sedam dana u nedelji, a naročito u danu posta. Voda će omogućiti telu da ispira toksine iznutra, što će sa novim vidom ishrane odlično funkcionisati – ne samo što će se telo čistiti, već će i dobijati nutritivno korisne namirnice. Ukoliko želite da postite na vodi, princip je isti – pripremajte organizam. Za početak bi bilo dovoljno da dva dana pre posta na vodi izbacite teško svarljive namirnice i uvedete dovoljnu količinu vode na dnevnom nivou. Može se dogoditi da osetite slabost u mišićima, što je normalna pojava. Telo se mora privići na nov način ishrane, što ponekad nije lako, posebno ako se inače nezdravo hranite i niste fizički aktivni. U takvim situacijama, potrudite se da uvek pri sebi imate zdrave i prirodne, posne kolačiće, koji će podići nivo šećera u krvi na zdrav način.

Nije važno koliko godina imate niti čime se bavite, zdravlje je uvek prioritet broj jedan. Ne postoji lekar koji vam ga može vratiti kada se nepovratno izgubi. Vaše telo je vaša odgovornost – potrudite se da činite sve što je u vašoj moći da bude zdravo, a ono će vas višestruko nagraditi.

Autor: Andrea Janković

  • 22
  •  
  •  
  •  
  •  
    22
    Shares

Add Comment