Kokosovo ulje – Zašto treba da ga koristimo?

Da li ste znali da je kokosovo ulje jedan od glavnih sastojaka koje Cake It Easy koristi prilikom spremanja kolačića? Ova čvrsta mast, koja tehnički i nije ulje, je postala vrlo popularna i tražena kao izvor dobrih masnih kiselina u ishrani. U današnjem postu možete saznati malo više o njoj, kao i o nekim dobrim efektima koje može imati po vaše zdravlje.

KOKOSOVO ULJE I NJEGOV NUTRITIVNI SASTAV

Kokosov orah je jedna zaista neverovatna stvar. Ne samo da iz njega dobijamo kokosovo brašno i mleko, već iz ljuske i mesa ovog oraha se ekstrahuje ulje koje danas postaje sve zastupljenije po kuhinjama širom sveta.

Iako je na sobnoj temperaturi u vidu ulja, nutritivno gledano, kokosovo ulje jeste čvrsta mast iz razloga što sadrži i do deset puta više zasićenih od nezasićenih masnih kiselina. O vrstama masnih kiselina i njihovom zdravstvenom efektu možete pročitati dole.

Ovde ću pomenuti za sve vas ljubitelje brojeva, da jedna supena kašika kokosovog ulja sadrži približno 117 kalorija, 13.6 grama masti, od toga skoro 11 grama zasićenih masnih kiselina, i po 0 grama ugljenih hidrata i proteina.

Kao što možete i sami zaključiti, kokosovo ulje jeste vrlo bogato zasićenim masnim kiselinama, ali stani malo, zar nisu zasićene masne kiseline one „loše“ vrste koje nam povišuju holesterol i mogu da dovedu do povećanja rizika pojavljivanja brojnih bolesti? Zar nam doktori ne govore da se držimo tečnih ulja, a da izbegavamo čvrste masti poput životinjskog sala koje je puno zasićenih masnih kiselina? Kako je onda kokosovo ulje drugačije i zdravije?… Sve je u vrstama masnih kiselina…

MASNE KISELINE KOKOSOVOG ULJA

Vidite, postoji ogroman broj masnih kiselina. Na osnovu dužine njihovog ugljeničnog lanca se mogu podeliti na kratke, srednje dugačke i dugačke, a na osnovu broja dvostrukih veza koje imaju, na nezasićene, mononezasićene, polunezasićene i zasićene.

Iako često možete pročitati, a i čuti negde kako su neke „dobre“, a neke „loše“ i dalje svaka od ovih kategorija sadrži više od jedne vrste kiselina, a njihovi efekti se često gledaju na pojedinačnom nivou, tako da između sebe individualne masne kiseline imaju različiti efekat na naš organizam i između ostalog i na naše zdravlje.

Samim tim, samo zato što je bogato zasićenim masnim kiselinama ne znači da je kokosovo ulje automatski loše po nas, čak naprotiv, vrste masnih kiselina koje se nalaze u kokosovom ulju su povezane sa brojnim pozitivnim efektima na naše telo.

Zasićene masne kiseline

Od zasićenih masnih kiselina teških za izgovaranje, kokosovo ulje sadrži najviše laurinsku, zatim miristinsku, kaprinsku, kaprilnu i kapronsku. Od onih 11 grama zasićenih masnih kiselina po jednoj supenoj kašici, kokosovo ulje najviže sadrži laurinsku, skoro pa i 6 grama.

Ova masna kiselina je bila u centru brojnih istraživanja, pogotovo na ljudski metabolizam i metaboličke procese. O efektima ove, a i drugih masnih kiselina u kokosovom ulju možete pročitati u sledećem pasusu.

Monozasićene masne kiseline

Nakon zasićenih, na red dolaze one sa jednom dvostrukom vezom, tačnije mononezasićene. Jedina vrsta mononezasićenih masnih kiselina u kokosovom ulju jeste oleinska koja je, kao i laurinska, bila pod lupom istraživača i povezana je sa raznim efektima, pa i navodnim anti-kancerogenim efektom po jednoj studiji Davida Tin Win-a sa Univerziteta u Bangkoku.

Nezasićene masne kiseline

Od nezasićenih masnih kiselina kokosovo ulje sadrži linoleinsku koja između ostalog predstavlja esencijalnu masnu kiselinu koju moramo unositi putem hrane, jer ljudsko telo ne može da je stvara.

Pošto smo naveli najzastupljenije vrste masnih kiselina u kokosovom ulju hajde sada da se osvrnemo na njihov mogući efekat i ulogu u ljudskom organizmu.

POZITIVNI EFEKTI UPOTREBE KOKOSOVOG ULJA U SVAKODNEVNOJ ISHRANI

Laurinska kiselina

Laurinska kiselina koja je najdominantnija u kokosovom ulju ima pozitivan efekat kada su u pitanju kardiovaskularne bolesti, jer je dokazano da smanjuje odnos ukupnog i HDL holesterola koji predstavlja specifičan marker upravo za koronarnu arterijsku bolest.

Znam da zvuči previše dosadno i nerazumno, ali ono što je bitno da se izvuče iz ovoga jeste da su ulja bogata ovom masnom kiselinom (kokosovo ulje) potencijalni čuvari od razvoja bolesti srca i zakrčenja arterija. I sami znamo da su danas bolesti srca i krvnih sudova jedne od najčešćih i na samom vrhu razloga smrtnosti ljudskog stanovništva.

Iako je po prirodi zasićena, laurinska kiselina i samo kokosovo ulje imaju mnogo bolji efekat od drugih izvora zasićenih masti poput recimo putera.

Jedna studija je utvrdila da je kod ljudskih volontera ishrana puterom je značajno povećala nivo LDL holesterola, a vrlo malo povećala nivo HDL holesterola, dok je kokosovo ulje po ovom pitanju imalo sličan efekat kao recimo, maslinovo ulje, koje važi za jedno od zdravijih ulja.

Ne samo da zanačajno manje povećava nivo „lošeg“  LDL holesterola, već daleko više povećava nivo „dobrog“ HDL holesterola. Zaključak je da iako je bogato zasićenim mastima kokosovo ulje ima daleko drugačiji efekat od drugih izvora zasićenih masti.

Ovde treba pomenuti i potencijalni pozitivan efekat laurinske kiseline na neka neurološka oboljenja poput Alchajmerove bolesti.

Iako postoje studije koje su došle do nekih pozitivnih rezultata ovo i dalje jeste oblast koja zahteva dalja istraživanja, ali ima određeni potencijal. Samo zamislite da kokosovim uljem možete zaštititi svoj mozak i njegove funkcije.

Oleinska kiselina

Sećate se oleinske kiseline koja je mononezasićena. E pa i ova masna kiselina ima vrlo pozitivne efekte na naš organizam. Dok postoje podaci da smanjuje nivo LDL holesterola, oleinska kiselina ima i potencijalne antizapaljenske efekte, a čak i uticaj na rezistenciju prema insulinu, tako da nas može štititi i od bolesti poput dijabetesa tipa dva.

Linoleinska kiselina

I na kraju linoleinska kiselina, koja je polunezasićena i ujedno esencijalna, se takođe nalazi u kokosovom ulju i sama činjenica da je esencijalna i da je moramo unositi hranom ide u prilog kokosu i njegovom ulju kao namirnici koju bismo trebali uvrstiti u našu svakodnevnu ishranu.

ZAKLJUČAK

Ako ste izdržali kroz čitavu ovu priču o masnim kiselinama i njihovim efektima onda vam je do sada jasno da je kokosovo ulje jedan vrlo dobar izvor ovih masti. Njegovi pozitivni efekti proizilaze iz masnih kiselina koje sadrži, kao i iz odnosa tih kiselina. Upravo je ovo razlog zašto ga koristimo u našim kolačićima. Iako je čitava priča „dobre“ protiv „loših“ i zasićene protiv nezasićenih masti itekako komplikovana i kompleksna, kokosovo ulje za sada ostaje itekako zdrava namirnica, jedna kojom bismo trebali zameniti ona rafinisana suncokretova ulja koja previše koristimo. Verujem da će njegova poplarnost itekako rasti sa sve većim brojem pozitivnih efekata.

Autor: Vukašin Janković

Sada kada znate više o kokosovom ulju i njegovim pozitivnim efektima, jedino što vam ostaje je da ga uvrstite u svakodnevnu ishranu! Ukoliko želite da ga uvrstite u ishranu na jedan veoma sladak način, probajte neke od naših kolačića.

  •  
  •  
  • 4
  •  
  •  
    4
    Shares

Dodaj komentar