Dijete – Prednosti i nedostaci svake i kako odabrati pravu?

Ako ste ikada imali problema sa viškom kilograma, sigurno ste u želji da ih se oslobodite isprobavali razne nove dijete kako biste u svom poduhvatu uspeli. Kada su nagomilane masti u pitanju, jedini način da ih izgubimo jeste da povedemo računa i o hrani koju unosimo, i o fizičkoj aktivnosti koja će nam u tom planu pomoći.

Što se fizičke aktivnosti tiče, lako je – trebalo bi je uvrstiti u svoju svakodnevnu rutinu i prilagoditi svojim potrebama, možemo trčati, šetati, plesati, plivati – svaka od tih aktivnosti pomaže gubljenju kilograma, zatezanju kože i doprinosi boljem opštem psihofizičkom stanju organizma.

Ali, u moru dijeta – kako odabrati pravu?

Namirnice za zdravu dijetu

Pre svega, dijete se mogu podeliti na one restriktivne i manje restriktivne, one koje se baziraju na određenoj grupi namirnica ili one koje se baziraju na kalorijskom deficitu.

Ono što je najvažnije znati jeste da dijete nisu zamišljene da postanu režim ishrane, jer u dijetetskim planovima, zarad gubitka kilograma, pojedine namirnice mogu biti u manjku ili potpuno isključene, a umerena ishrana je ono što nam osigurava zdravlje organizma. Ako pristupate nekoj takvoj dijeti, poput Atkinsove, obavezno povedite računa o onim nutrijentima koje ne unosite kroz ishranu i nađite način da kroz suplemente ti sastojci ipak pronađu put do vašeg tela.

Pravilna dijeta bi trebalo da vam omogući postepen, ali siguran gubitak kilograma. Brzopotezne dijete od tri, pet ili sedam dana najčešće rezultuju brzim vraćanjem izgubljenih kilograma, a neretko i dobijanjem novih. Zamislite to ovako – ako ste godinama konzumirali nezdravu hranu prepunu loših masti i šećera, bez ili sa vrlo malo fizičke aktivnosti, nije li suludo verovati da se možete preko noći osloboditi viška? Ono što je najopasnije kod ovakvih dijeta jeste što su direktno odgovorne za oštećenje mozga, o čemu govore i brojne naučne studije.

Predstavićemo vam nekoliko najpopularnijih dijeta sa „za“ i „protiv“ argumentima, a na vama će biti da odlučite da li ćete neku od njih i započeti.

UN dijeta

Dijeta Ujedinjenih nacija je osmišljena dvehiljaditih godina i za kratko vreme je postala jako popularna. Traje 90 dana, odnosno tri meseca, i počinje proteinskim danom, zatim ide skrobni dan, pa dan ugljenih hidrata i nakon toga, voćni, odnosno vitaminski dan. Redosled dana se ne sme menjati, a doručak je uvek isti – dve voćke, koje se konzumiraju nakon 12h.

Prednosti UN dijete

Cilj ove dijete je promena metabolizma. Ako se istraje u nameri i tri meseca se striktno sprovodi, doći će do ubrzavanja metaboličkih procesa i kilogrami se neće više tako lako gomilati kao ranije.

Nedostaci UN dijete

Tri meseca je dug period i ljudi jako često odustaju jer nema „instant“ rezultata. Upornost je kod ove dijete ključna.

Pravilna ishrana

Atkinsova dijeta (Keto ishrana)

Atkinsova dijeta, ili dijeta bez ugljenih hidrata se bazira na unosu isključivo proteina i masti, ugljeni hidrati su skoro potpuno isključeni iz ishrane, dok je kalorijski unos slobodan, odnosno – ne morate da vodite računa KOLIKO ste jeli, već ŠTA ste jeli. Cilj je da se dođe do stanja ketoze, gde telo umesto ugljenih hidrata, počinje da troši rezerve masti kao energetski pogon, što rezultuje brzim gubitkom kilograma. Ovo dijeta spada u grupu keto dijeta (LCHF – Low Calorie High Fat).

Prednosti Atkinsonove dijete

Kao što rekosmo – brz gubitak i lak kilograma, naročito kod gojaznih osoba koji konvencionalne dijete često ne mogu da isprate zbog premalog kalorijskog unosa. Ali…

Nedostaci Atkinsonove dijete

Usled eliminacije ugljenih hidrata (a time i šećera, skroba, minerala…) organizmu prete različite nedaće, poput glavobolje, vrtoglavice, mučnine, a na duže staze i do ozbiljnijih zdravstvenih problema. Jednostavno, za telo ne može biti zdravo da konzumira isključivo meso, jaja i proizvode sa visokim procentom masti, iz milion i jednog razloga.

Restriktivna Atkinsonova dijeta

Hrono dijeta

Hrono dijetu je osmišljena tako da se bazira na praćenju individualnog dnevnog ritma. Obroci se spremaju po unapred tačno utvrđenoj satnici i sa kombinacijom unapred određenih namirnica, što praktično znači da određenu vrstu hrane unosimo onda kada je organizam najspremniji da je svari i preradi, sa pauzama između obroka od nekih 4 sata. Na taj način možemo pratiti svoje telo i naučiti ga rezerve ne skladišti već ih troši.

Prednosti hrono dijete

Poslušati svoje telo je uvek dobra odluka. Ono će vam nepogrešivo pokazati šta mu prija, a šta ne, i obzirom na to da ova dijeta ima za cilj ubrzavanje metabolizma, može doneti benefite i nakon prestanka.

Nedostaci hrono dijete

Ako ste, kao i većina ljudi, zauzeti raznim poslovnim i porodičnim obavezama, biće teže uvrstiti ovakvu dijetu u svoj način gubitka kilograma, jer zahteva pažnju i posvećenost. Mnogi korisnici ove dijete su kao minus naveli i veliki razmak između obroka pa je glad često „na meniju“, a i kao problem su takođe naveli restriktivan unos hleba, krompira, na kojima se mnogima ishrana i bazira.

Smuti kao dobra zamena za obrok

Medicinska dijeta

Ova dijeta je prilično restriktivna po pitanju kalorijskog dnevnog unosa, pa ćete tako za doručak pojesti pomorandžu, par krekera i nezaslađenu kafu, za ručak pomorandžu, tvrdo kuvano jaje i pola šoljice jogurta, a za večeru dva paradajza, dva kuvana jajeta i krastavac – raspored namirnica je relativno sličan i za druge dane dijete. Tvrdi se da osobe na ovakvom režimu ishrane ne osećaju malaksalost usled minimalne količine hrane koju unesu, a da se kilogrami tope brzo i lako.

Prednosti medicinske dijete

Brz i efikasan gubitak kilograma

Nedostaci medicinske dijete

Veliki kalorijski deficit. Naročito ako ste navikli na obilne porcije u toku dana, može se desiti da osećate slabost i malaksalost, a ako se bavite teškim fizičkim radom, ovakav način ishrane prosto ne može da vam pruži dovoljno hranljivih materija iz kojih ćete obnoviti energiju.

Zdrava ishrana pogodna za dijetu

Dijeta Mesečevih mena

Ova dijeta se zasniva na postu u toku trajanja faze mladog Meseca. To je zapravo post koji počinje u tačno određeno vreme (tabele faza Meseca možete pronaći na mreži) i traje striktno 24 sata, sa konzumacijom isključivo vode i nezaslađenih biljnih čajeva. Pobornici ove dijete tvrde da se tokom jednog dana posta može izgubiti i do 3kg, uz oslobađanje od toksina i jačanje odbrambene sposobnosti organizma.

Prednosti dijete Mesečevih mena

Jedan dan u mesecu se ne jede ništa. Prosto i jednostavno za izvesti, zar ne? Ako je u pitanju mali broj kilograma koga se treba rešiti, apsolutno preproručljivo i efikasno.

Nedostaci dijete Mesečevih mena

Ovo nije rešenje za osobe koje bi trebalo da izgube 5+ kilograma. Jedan dan posta u mesecu može pomoći, ali nije efikasno kao jedini način za gubitak većeg broja kilograma. Svakako vredi probati uz neki drugi režim ishrane.

Obrok za Salata dijetu

Salata dijeta

Ova dijeta je, čini se, najjednostavnija za praktikovanje. Njena zamisao je da bar jedan obrok u danu zamenite obrok salatom, uz kombinaciju vašeg omiljenog povrća, grilovane piletine, kuvanih jaja ili tunjevine. Nije toliko restriktivna, ne postoje namirnice koje su strogo zabranjene (iako, naravno, važi pravilo kao i kod svih dijeta, da treba konzumirati manje šećera, industrijskih proizvoda i testa), a ono što je kod ove dijete dobro jeste da pomaže u regulaciji holesterola, pritiska i lučenja insulina.

Prednosti salata dijete

Vrlo je jednostavna, ne iziskuje kupovinu namirnica koje ne rastu na našem podneblju i za pripremu obroka će vam biti potrebno čak i manje vremena – seckanje svežeg povrća je prilično prosto, zar ne? Uspomoć ove dijete ćete unositi više vitamina i minerala u ishranu, što će rezultovati boljim zdravstvenim stanjem organizma i gubitkom kilograma.

Nedostaci salata dijete

Svakoga dana makar jedan obrok mora biti salata. Usled brzog tempa življenja, možda nećete stizati da svakoga dana sebi pripremate šarene salatice, pa ćete se odlučiti za restoransku varijantu, koja neretko u sebi sadrži soseve i dresinge koji dupliraju kalorije obroka. Ipak, uvek postoji varijanta unapred pripremljenih obroka, pa tako ovo „protiv“ i nije toliko protiv, obzirom da je zaista jednostavna.

Paleo dijeta - Obrok

Paleo dijeta (Keto ishrana)

Ovaj način ishrane podrazumeva da se hranimo kao naši preci – živinsko meso, meso divljači, voće, povrće, a takođe bi trebalo da namirnice koje konzumirate budu organskog porekla. Ono što se izbegava su industrijski prerađene namirnice, poput putera, slatkiša, a takođe treba izbegavati i skrobne namirnice poput krompira, mleka i mlečnih proizvoda, žitarica i  mahunarki. Ovo je takođe dijeta spada u grupu keto dijeta.

Prednosti Paleo dijete

Kod ove dijete je dobra stvar što izbacujete industrijske namirnice koje su pune konzervanasa, aditiva, šećera, soli i masti, što nikako nije dobro za liniju, a naročito za zdravlje, jer dugotrajna konzumacija ovakvih namirnica rezultuje mnogim zdravstvenim problemima koji se neretko teško leče.

Nedostaci Paleo dijete

Može biti malo nezgodno pridržavati se ove dijete u modernom društvu u kom je sve spakovano u kesicu i „za poneti“. Ako vam padne šećer, a nemate voćku pri ruci, lako može da se desi da posegnete za nekom čokoladicom ili drugom „varalicom“, a to znači i da je dijeti – kraj. Takođe, ovaj vid ishrane može biti svojevrstan atak na budžet, obzirom da su organski proizvodi i po nekoliko puta skuplji od istih proizvoda bez te oznake.

Zaključak

Naravno, pored dijeta koje smo naveli, postoji niz drugih dijeta koje se mogu pronaći na internetu ili koje su, starom dobrom tehnikom, „od usta do usta“, pokazivale svoju efikasnost. U moru saveta o zdravoj ishrani i gubitku kilograma, uvek možete usvojiti one jednostavne i efikasne, poput česte konzumacije citrusa i citrusnih napitaka, zelenog čaja i meda, cimeta, đumbira, radi ubrzavanja metabolizma, zamenom industrijskih slatkiša prirodnim kolačima bez dodatih šećera, zamenom gaziranih i zaslađenih napitaka sveže ceđenim voćem… Ovo su proste navike koje možemo uvesti u svoju ishranu čak i da nemamo nikakav problem sa viškom kilograma, jer su zdrave i donose poboljšanje zdravstvenog stanja organizma. Kada je u pitanju striktan režim ishrane, posavetujte se sa svojim lekarom o prednostima i manama takvog pristupa ishrani i zapamtite – vaše telo je najmerodavnije. I ono što mu prija i ono što mu ne prija ćete lako detektovati i u skladu sa tim odabrati ono što je najbolje za vas.

U našem narodu postoji izreka „što je brzo, to je i kuso“. Za sve što želimo da uradimo je potrebno vreme i posvećenost, a naročito ako je u pitanju zdravlje našeg tela i duha. Ako ste čvrsto rešili da se oslobodite viška kilograma, znajte da put često neće biti lak i da ćete možda i poželeti da odustanete, ali dajte sve od sebe da vaša želja za zdravim telom bude jača od želje za nezdravom hranom, a potreba za vitalnošću snažnija od potrebe da samo „izgledate dobro“. Na taj način, spojićete lepo i korisno, a na vašem telu će se videti i vaša briga o sopstvenom zdravlju. Budite istrajni i dobro promislite o hrani koju jedete – rezultati neće izostati.

Autor: Andrea Janković

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Add Comment

Potrebna Vam je pomoć? Pošaljite nam poruku